דוגמנות, מאיפה הכל התחיל?

היופי האנושי תמיד העניק לנו השראה. כבר בימי יוון העתיקה, נשים יפות וגברים נאים דיגמנו עבור גדולי האמנים כשדמותם התנוססה על כדים, פסלים, תחריטים, מטבעות, וציורים. היופי האנושי, גברי או נשי, תמיד טמן בחובו אידיאל אליו האנשים "הפשוטים" שואפים להגיע. מהלנה מטרויה ועד בר רפאלי, חיפוש האנושות אחר שלמות הגוף מגלם את אחד המרדפים הארוכים בהיסטוריה, ממנו האדם מעולם לא חדל להתעייף. היופי האנושי ריתק ומשך אליו אנשים לאורך ההיסטוריה, ומה שהתחיל כמוזה ליצירתיות נהפך במאה השנים האחרונות לתעשייה של ממש המגלגלת מיליארדים ברחבי העולם. סוכנויות דוגמנות רבות פועלות בכל פינה בעולם, מחפשות אחר הדוגמנית הבאה שתהמם אותנו ביופיה.

הדוגמנית הראשונה שהפכה לכוכבת היא ליסה פונסגריבס השבדית שפעלה בשנות ה – 20 וה – 30 של המאה הקודמת.



                                                  הדוגמנית הראשונה - ליסה פונסגריבס

היא נהגה לכנות דוגמנים בשם "קולבי בגדים", למרות שהיא בעצמה שברה אימרה לעגנית זו בכך שהפכה לכוכבת ואישה מצליחה, מעבר למקצועה כדוגמנית. דוגמניות נוספות כגון טוויגי וג'ין שרימפטון החלו לקבל פירסום בשנות השישים, אולם תופעת דוגמניות-העל החלה למעשה רק בשנות ה – 90, כשהמגזין היוקרתי "ווג" הציג על השער שלו את לינדה אוונג'ליסטה, כריסטי טרלינגטון, סינדי קרופורד, נעמי קמפבל, וטטיאנה פטיץ, וכינה אותן דוגמניות-על. ההבדל בין דוגמנית לדוגמנית-על מתבטא בכוח המכירה של אותה דוגמנית, ומעמדה בתעשיית היופי העולמית. עתה, כשם שיש כוכבי קולנוע וכוכבי רוק, יש גם כוכבים בתחום הדוגמנות.



במקצוע הדוגמנות ישנם שלושה תחומים עיקריים: דוגמנות מסלול, דוגמנות פרינט, ודוגמנות פרסומות (וידאו).
דוגמנות מסלול היא הבסיסית ביותר, כאשר הדוגמן או הדוגמנית הולכים על מסלול תצוגת האופנה עם בגדי המעצב, ומדגמנים לנוכחים את קולקציית הבגדים העדכנית של אותו בית אופנה. דוגמנות פרינט עוסקת בצילומי סטילס למגזיני אופנה, לפרסום בשלטי חוצות, ולכל פרסום מודפס אחר בעיתונים. בניגוד לדוגמנות מסלול, דוגמנות פרינט אינה נערכת לעיני קהל, אלא רק על סט הצילומים. בזמן הצילומים, במיוחד בצילומי התקריב, מכסים על פגמי הדוגמנית באמצעות תיקוני תאורה ופוטושופ, ומעלים את תחושת הזוהר שאותה הדוגמנית מתבקשת להעביר לקהל. סוג השלישי הוא דוגמנות  בפרסומות וידאו לטלוויזיה או לקולנוע, כאשר מהדוגמנית נדרש גם סוג של כישרון משחק. סוג זה של דוגמנות נחשב למכניס מכולם.






הכוחות המניעים של תעשיית הדוגמנות הן סוכנויות דוגמנות שמרכזות ומגלות את הכישרונות, דוגמנים ודוגמניות, ומוצאות עבורם את העבודה. ברוב המקרים סוכנות דוגמנות עובדת באופן צמוד עם משרדי פרסום כך ששני הצדדים נהנים מההתקשרות. סוכנויות הדוגמנות המובילות בעולם הן עלית, פורד, ו - איי.אם.ג'י. בישראל תחום הדוגמנות הולך ומתפתח יד ביד עם תעשיית הפרסום. ישנן סוכנויות דוגמנות רבות כשהמובילות הן עלית, עדי ברקן - סוכנות דוגמנות, סוכנות לוק, סוכנות יולי, וסוכנות רוברטו. בשנים האחרונות תחום הדוגמנות נקשר עם הפרעות אכילה ואנורקסיה בקרב נערות צעירות שרק רוצות להגשים את חלומן להיות דוגמניות. סוכנויות הדוגמנות עושות ככל שביכולתן כדי להגביר את המודעות לנושא ואף מציעות עזרה וסיוע לנערות על מנת למגר תופעה זו. הדוגמניות המובילות ברווחיותן בישראל הן בר רפאלי ומירי בוהדנה (לשתיהן יש הכנסות של קרוב למיליון דולר ב – 2007), מורן אטיאס (הכנסות של 400,000$ ב – 2007), ואסתי גינזבורג (הכנסות של 250,000$ ב – 2007). הדוגמן המצליח בישראל הוא מייקל לואיס עם הכנסות של 250,000$ בשנת 2007.